Jednym z najpopularniejszych napojów alkoholowych jest piwo. Trunek ten doskonale gasi pragnienie latem, jednak z wielką chęcią sięgamy po niego również wiosną, jesienią i zimą. Piwo, tak jak każdy napój alkoholowy obarczony jest szeregiem mitów związanych zarówno z właściwościami zdrowotnymi, jak i kalorycznością. W tematy wpływu na zdrowie nie będziemy wchodzić, jednak skupimy się na tym, ile kalorii ma piwo tradycyjne, jak i to bezalkoholowe.

Na wstępie warto zaznaczyć, że największe wątpliwości związane z kalorycznością tego trunku odnoszą się do tego, czy można pić piwo na diecie. Czy powinniśmy zrezygnować z tego rodzaju alkoholu, gdy wylewamy siódme poty na siłowni? Czy może jednak możemy od czasu do czasu sięgnąć po piwo? Czy w takim wypadku mniej kaloryczne będzie piwo bezalkoholowe czy trunek z alkoholem? Zapraszamy do lektury.

Ile kalorii ma piwo i skąd się one biorą?

Za kaloryczność piwa odpowiada przede wszystkim zawarta w nim ilość alkoholu, ale także słód, który jest dodatkowym źródłem dostarczanego do organizmu cukru. Spożycie w krótkim czasie dużych ilości piwa powoduje nagły wzrost ilości cukru (pochodzącego ze słodu), który z kolei odkładany jest w organizmie w formie tkanki tłuszczowej. Z teorii brzmi to groźnie, jednak wypite od czasu do czasu piwko nie pozbawi nas wypracowanych przez miesiące na siłowni efektów. Należy pamiętać, aby zachować umiar, nie zapominając o liczeniu kalorii

Kaloryczność piwa nie jest tutaj głównym zagrożeniem. Największy problem z wiązany z tym trunkiem to fakt, że doskonale wzmaga apetyt, a więc pijąc piwo z pewnością sięgniemy po dodatkowe przekąski, które będą źródłem cukru i tłuszczu, co szybko zaburzy nasz bilans kaloryczny.

Średnia wartość energetyczna 100 g piwa to 49 kcal.

Piwo a dieta – czy można pić piwo będąc na diecie?

Tak, piwo na diecie nie będzie grzechem, o ile sięgniemy po to pozbawione alkoholu. Warto tutaj dodać, że piwo smakowe ma znacznie więcej kalorii niż klasyczne piwo, co spowodowane jest zawartością dodatkowych substancji słodzących w składzie. Ponadto mając ochotę na piwo, warto przy okazji wyposażyć się w zdrowe przekąski – można zapomnieć o chipsach, frytkach, paluszkach, o orzeszkach nie wspominając.

Rodzaj piwa a ilość kalorii

Poniżej znajdziecie krótkie (ale treściwe) podsumowanie ile kalorii ma piwo bezalkoholowe, piwo tradycyjne, smakowe, jasne, piwo mocne, pszeniczne oraz piwo ciemne. Na podstawie tych danych bez problemu możecie przeliczyć sobie, ile kcal ma butelka ulubionego przez Was piwa. Zatem:

  • piwo smakowe: 250-280 kcal
  • piwo jasne: 200-250 kcal
  • piwo pszeniczne: 225-250 kcal
  • piwo mocne: 250-270 kcal
  • piwo ciemne: 280-350 kcal
  • piwo bezalkoholowe: 130-180 kcal

Ilość kalorii w piwie podana jest w przeliczeniu na butelkę (standardowo 500 ml).

Piwo – zalety

Piwo to nie tylko kalorie, ale także witaminy i minerały. Najwięcej składników odżywczych mających pozytywny wpływ na nasz organizm mają piwa niepasteryzowane. Do wartościowych składników piwa zaliczane są:

  • witamina B6,
  • witamina B3 (niacyna),
  • witamina B2 (ryboflawina),
  • fenyloanilina,
  • lizyna i metionina,
  • walina,
  • magnez,
  • potas,
  • fosfor.

Ponadto piwo działa moczopędnie, co w przypadku osób mających problemy z układem moczowym może okazać się przydatne.

Piwo – wady

Piwa, które najczęściej spożywamy nie mają jednak wiele wspólnego z tymi, które ważone są według tradycyjnych receptur, a ich skład jest pełen wartościowych minerałów i witamin. Piwa produkowane na masową skalę zaliczyć można bardziej do „pustych kalorii” dostarczanych do naszego organizmu. Co więcej, jak każdy napój alkoholowy, tak i piwo może uzależniać. Systematyczne spożywanie tego trunku w dużych ilościach nie tylko niszczy organizm, ale także negatywnie wpływa na zachowanie.

Warto zatem zachować zdrowy umiar w spożywaniu tego typu napojów.