Ranking przedtreningówek

Przedtreningówki to jeden z tych suplementów, bez których większość osób uprawiających aktywność fizyczną nie wyobraża sobie treningu. Odżywki przedtreningowe dodają energii, zwiększają siłę i wydolność mięśni, pobudzając cały organizm do zmobilizowanej aktywności podczas treningu. W sklepach znaleźć możemy całkiem sporą gamę suplementów przedtreningowych, oferowanych przez różnych producentów, gdzie każdy z nich różni się ceną, składem, efektem działania, przyswajalnością i smakiem. Jakie są najlepsze przedtreningówki? Jak wybrać bezpieczną odżywkę przedtreningową? O tym napisaliśmy w naszym poradniku.

Przedtreningówki – co to jest?

Przedtreningówki to inaczej odżywki przedtreningowe, odpowiadające za pobudzenie nie tylko mięśni, ale także całego organizmu przed treningiem. Specjalnie dobrane mieszaki substancji aktywnych pobudzają organizm do działania, niwelują zmęczenie i przede wszystkim pobudzają do działania. Odżywki przedtreningowe zaleca się stosować przed intensywnymi treningami, w celu zwiększenia siły, wytrzymałości i wydolności mięśni (oraz całego organizmu). Dobrze dobrana odżywka pozytywnie wpłynie na ilość podnoszonych ciężarów, zapewniając nam lepsze efekty treningu w krótszym czasie.

Suplementy typu pre-workout składają się z wielu składników, gdzie każdy z nich odpowiada za pobudzenie (stymulowanie) innej części naszego organizmu. Podstawowym działaniem przedtreningówki jest pobudzenie układu nerwowego i układu mięśniowego, dzięki czemu możemy poddać nasz organizm większym obciążeniom. Dobra odżywka przedtreningowa dzięki zawartym w niej składnikom oprócz pobudzenia, zapewni również efekt pompy mięśniowej. W większości odżywek tego typu znajdziemy takie składniki jak cytrulina, guarana, kofeina, arginina, tyrozyna, kreatyna, beta-alanina i inne, których zadaniem jest pobudzenie naszego organizmu.

Odżywki okołotreningowe, w tym przedtreningówki, umożliwiają wykonanie intensywniejszego, dłuższego i bardziej efektywnego treningu, niż w przypadku stosowania pojedynczych substancji pobudzających, jak np. kofeina.

Jak działają przedtreningówki i czy warto je stosować?

Czy warto stosować odżywki przedtreningowe? Tak. Jednak przed ich zastosowaniem warto dowiedzieć się, jak dokładnie działają, jaki mają skład, jakie dadzą nam korzyści i przede wszystkim, jakie efekty możemy za ich pomocą uzyskać. Skład przedtreningówek dobrany jest tak, aby pobudzać jak najwięcej funkcji naszego organizmu, potrzebnych do wykonania jeszcze bardziej intensywnego i efektywnego treningu niż dotychczas. W wielu preparatach tego typu znajdziemy również bogatą paletę aminokwasów, odpowiadających za wytrzymałość i niwelowanie uczucia zmęczenia.

Suplementy przedtreningowe dają korzyści w postaci:

  • pobudzenia układu nerwowego – zwiększają wydajność, niwelują zmęczenie i wspomagają koncentrację;
  • efektu pompy mięśniowej – poprawiają ukrwienie mięśni, co zmniejsza ich zmęczenie podczas treningu oraz ułatwia transportowanie substancji odżywczych i białka, wspomagając ich odbudowę zarówno w trakcie, jak i po wysiłku fizycznym.

Działanie poszczególnych przedtreningówek może się nieco różnić, w zależności od składu poszczególnych odżywek. Boostery powodują wzrost uwalniania tlenku azotu (NO). To z kolei przekłada się na zwiększony przepływ krwi w organizmie, w tym w naczynkach krwionośnych, powodując lepsze odżywienie mięśni w trakcie wysiłku. Dobrze dobrany booster przedtreningowy nie tylko zniweluje zmęczenie i zmobilizuje do treningu, ale także przyczyni się do szybszej budowy mięśni i wzrostu siły po każdym treningu.

Za niwelowanie zmęczenia, zarówno przed, jak i w trakcie treningu odpowiada beta-alanina, kreatyna i tauryna. Działanie tych składników jest o tyle wszechstronne, iż działają one również po treningu. Kreatyna dodatkowo odpowiada za uwalnianie ATP, odpowiedzialne za zwiększenie siły mięśni. Dodatkowym działaniem odżywek przedtreningowych jest poprawienie funkcjonowania układu nerwowego, co z kolei pozwala na utrzymanie podwyższonej koncentracji podczas treningu, a to umożliwia nam wykonywanie wszystkich ćwiczeń bardziej dokładnie.

Ranking przedtreningówek – opinie i cena 2019

W naszym rankingu przedtreningówek uwzględniliśmy tylko i wyłącznie najlepsze odżywki, odpowiadające najbardziej rygorystycznym testom jakościowym. Pod uwagę braliśmy nie tylko cenę, opinie, skład, smak i wszechstronność zastosowania, ale także potencjalne skutki uboczne, jakie mogą wystąpić podczas długotrwałej suplementacji. Ranking prezentuje naszym zdaniem najlepsze przedtreningówki dostępne na rynku.

Przedtreningówki – skład

Skład suplementów potreningowych różni się w zależności od producenta i przeznaczenia. Dla osób, które przyjmują kreatynę osobno, zaleca się wybranie przedtreningówki bez tego składnika. Przed zakupem tego typu odżywki warto za każdym razem sprawdzić dokładnie skład. Najczęściej występującymi składnikami w przedtreningówkach są:

  • kofeina – powoduje pobudzenie organizmu, wspomaga układ nerwowy i wzmaga koncentrację podczas wysiłku fizycznego. Skutecznie poprawia skupienie podczas ćwiczeń wymagających dużej siły, wykonywanych w powtarzalnych cyklach. Ponadto kofeina przyspiesza przemianę materii, co powoduje lepsze wchłanianie substancji odżywczych budujących mięśnie, przy jednoczesnym spalaniu tkanki tłuszczowej. Stosując preparaty przedtreningowe z kofeiną należy pamiętać, aby łączna ilość kofeiny spożytej w ciągu dnia nie przekroczyła 400mg;
  • l-arginina – odpowiada za wzrost ilości tlenku azotu w mięśniach, powodując lepszy przepływ krwi bogatej w tlen i składniki odżywcze. L-arginina dodatkowo poprawia odporność i wspiera regenerację potreningową. Substancja ta naturalnie powstaje podczas przemiany cząstek cytrulina. Powstały w ten sposób aminokwas endogenny dodawany jest do odżywek przedtreningowych. Substancja ta naturalnie występuje w produktach mięsnych, nabiale, czy wybranych gatunkach roślin;
  • kreatyna – przyczynia się do zwiększonej produkcji ATP w organiźmie, odpowiadającemu za dostarczenie energii do mięśni zarówno przed, w trakcie, jak i po treningu. Dodatkowo kreatyna wspomaga regenerację potreningową;
  • beta-alanina – jest jednym ze składników odżywczych, wspomagających produkcję karnozyny (białka budulcowego włókien mięśniowych). Beta-alanina zwiększa elastyczność mięśni, równoważy różnicę kwasowo-zasadową we włóknach mięśniowych oraz wspomaga odbudowę mięśni po treningu, czyli prosto mówiąc chroni mięśnie przed zakwasami.
  • cytrulina – substancja ta odpowiada za normowanie pH w mięśniach, przyczyniając się do usuwania kwasu mlekowego powodującego zakwasy. Cytrulina ponadto odpowiada za syntezę tlenku azotu w mięśniach, dając efekt napompowanych mięśni, gotowych do podnoszenia ciężarów. Cytrulina wspomaga budowę mięśni, a w połączeniu z ATP (czyli jednoczesnym przyjmowaniu kreatyny), reguluje przepływ krwi w mięśniach;
  • tauryna – odpowiada za transportowanie kreatyny do mięśni, co z kolei przyczynia się do zwiększenia siły i energii, potrzebnej podczas treningu. Ponadto tauryna wspomaga regenerację organizmu po treningu, chroniąc dodatkowo mięśnie przed rozpadem. Tauryna to jeden z podstawowych składników przedtreningówek o wszechstronnym działaniu;
  • betaina – inaczej trimetyloglicyna, zapobiega powstawaniu zakrzepów, zwiększa siłę, poprawia kondycję i wytrzymałość w trakcie treningu. Betaina jest jednym z aminokwasów odpowiadających za syntezę kreatyny, odbudowując przy tym gospodarkę wodną mięśni. Aminokwas ten naturalnie pozyskiwany jest z buraka cukrowego;
  • witamina B4 – inaczej cholina, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, wpływa na zwiększone przewodnictwo bodźców pomiędzy neuronami oraz wspomaga regenerację potreningową. Cholina ponadto mobilizuje do działania, co szczególnie przydaje się przed intensywnymi treningami w pochmurny dzień.
Najlepsze przedtreningówki

Przedtreningówki i regularne ćwiczenia to idealny duet, pozwalający na uzyskanie wymarzonej sylwetki.

Czy warto stosować przedtreningówki?

Suplementy przedtreningowe doskonale mobilizują do podejmowania zwiększonego wysiłku. Ich skład (jak widać powyżej) pozytywnie wpływa nie tylko na chęć rozpoczęcia treningu, ale pozwala szybciej stanąć na nogi po jego zakończeniu. Dzięki składnikom zawartym w odżywkach przedtreningowych (takich jak kreatyna, cytrulina, beta-alanina, l-arginina i inne), można śmiało określić je suplementami wszechstronnymi. Ponadto dobre przedtreningówki przyczynią się do wzrostu masy mięśniowej, przyrostu siły oraz wytrzymałości, co z pewnością jest celem każdego, kto chwyta za sztangę.

Przedtreningówki należą do tej grupy suplementów, których nie powinno stosować się przed każdym treningiem, a jednie w te dni, kiedy czujemy spadek motywacji. Należy pamiętać, iż ludzki organizm szybko przyzwyczaja się do kofeiny (główny składnik przedtreningówek), a więc stosując tego typu odżywkę każdego dnia, z czasem przestaniemy odczuwać gwałtowne pobudzenie. Wszystko powinno być stosowane w ramach zdrowego rozsądku.

Przedtreningówki, kiedy stosować? Jak dawkować?

Suplementy z grupy odżywek przedtreningowych powinny być stosowane przed podejmowanym wysiłkiem fizycznym. Najczęściej na opakowaniu (w zależności od producenta) znaleźć możemy informację o tym, aby spożyć ją na ok. 30 min przed planowanym treningiem. Tego typu odzywki należy przyjmować nie mniej, niż 2 godziny po posiłku. Wcześniejsze przyjęcie odżywki przedtreningowej nie da tak wyraźnych efektów, ze względu na ilość zalegającego w żołądku pozostałego pokarmu.

Przedtreningówki a skutki uboczne – czy są bezpieczne?

Odżywki przedtreningowe ze względu na czysty skład nie zagrażają naszemu zdrowiu. Ważne jednak jest, aby nie przekraczać zalecanych norm spożycia w ciągu dnia, bowiem nadmiar niektórych składników w naszym organizmie może powodować nadpobudliwość, drżenie rąk, rozkojarzenie czy wzrost ciśnienia tętniczego. Nie zaleca się stosowania odżywek przedtreningowych u osób mających problemy z układem sercowo-naczyniowym. W przypadku braku pewności, czy dana przedtreningówka nie będzie powodowała skutków ubocznych, warto rozpocząć jej dawkowanie od zmniejszonych porcji. W ten sposób sprawdzimy, jak na ten rodzaj suplementu reaguje nasz organizm.

Rodzaje przedtreningówek

Suplementy przedtreningowe możemy podzielić na 3 grupy różniące się od siebie celem, jaki chcemy za ich pomocą uzyskać. Oto one:

  • przedtreningówki siłowe – zwiększają wydolność organizmu podczas wysiłku, poprawiają siłę mięśni, pobudzają do podjęcia wysiłku fizycznego;
  • boostery – zwiększają pompę mięśniową, wspomagają uwalnianie tlenku azotu, stymulują mięśnie do większego wysiłku, nie zawierają kofeiny i innych substancji pobudzających;
  • przedtreningówki wytrzymałościowe – zapewniają zwiększoną wydolność organizmu podczas treningów wytrzymałościowych, dodają energii i stymulują organizm do cięższego wysiłku.
Przedtreningówki ranking najskuteczniejszych

Przedtreningówki są bezpiecznie. Z powodzeniem mogą być stosowane również przez kobiety.

Jaką przedtreningówkę kupić?

Jednym z podstawowych pytań, z jakim można spotkać się w temacie odżywek przedtreningowych jest to, jaką przedtreningówkę wybrać. Rynek suplementów diety jest na tyle bogaty, że wybór najlepszego suplementu przedtreningowego nie jest łatwy. Najlepsza przedtreningówka powinna w pełni odpowiadać na nasze potrzeby. Jej działanie powinno zarówno wspierać nasz organizm przed treningiem, w trakcie ćwiczeń, jak i po jego zakończeniu.

Dobra przedtreningówka powinna mieć czysty skład, czyli bazować tylko i wyłącznie na naturalnych składnikach. Jaka przedtreningówka będzie najlepsza dla Ciebie? Musisz sprawdzić samodzielnie, które substancje najlepiej pobudzają Twój organizm do wysiłku.

Najlepsza przedtreningówka- jak wybrać tą odpowiednią?

Dopasowanie dobrej odżywki przedtreningowej nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Podczas wyboru najlepszej odżywki dla siebie należy uwzględnić to, jak bardzo zaawansowane treningi wykonujemy. Przedtreningówka dla początkujących będzie różnić się składem od tej, przeznaczonej dla zawodowych sportowców czy kulturystów. Tak samo będzie w przypadku tego, czy chcemy zgubić zbędne kilogramy, przybrać na masie czy też wyrobić sobie muskularną sylwetkę.

Podstawowymi czynnikami wpływającym na to, jaką przedtreningówkę kupimy, powinny być rodzaj i intensywność treningów. Osoby trenujące mniej niż rok, czyli te, które stawiają pierwsze kroki na siłowi, powinny postawić na przedtreningówkę jednoskładnikową np. beta-alaninę, kofeinę bezwodną czy guaranę z żeń-szeniem. Stopniowe wprowadzanie do suplementacji prostych przedtreningówek pozwoli również na obserwowanie zachowania organizmu po przyjęciu danego suplementu. Przedtreningówki dla początkujących, które również rewelacyjnie się sprawdzą, to boostery tlenku azotu powodujące tzw. pompę mięśniową.

Osoby z dłuższym stażem na siłowni oraz te, które od dłuższego czasu uprawiają różnego rodzaju sporty, powinny natomiast postawić na przedtreningówki złożone z wielu składników. Zapotrzebowanie organizmu na substancje w przypadku takich osób jest większe, dlatego też ilość dostarczanych substancji aktywnych pobudzających organizm powinna być adekwatnie większa. Nie wiesz jaką przedtreningówkę wybrać? Sprawdź nasz ranking odżywek przedtreningowych.