Ranking białek (ranking odżywek białkowych)

Odżywki białkowe to jedna z obowiązkowych pozycji w „suplementacyjnym menu” każdego sportowca. Zapotrzebowanie organizmu na białko występuje jednak nie tylko u osób, które intensywnie trenują, ale także u tych, które ćwiczą dla lepszego samopoczucia i które aktywność fizyczną uprawiają rekreacyjnie. Koktajl białkowy w szybki i prosty sposób pozwala na uzupełnienie zapotrzebowania na białko po treningu. W sklepach dostępnych jest wiele typów białek, oferowanych przez najróżniejszych producentów. Tutaj pojawiają się istotne pytania. Jaką odżywkę białkową wybrać? Jakie białko jest najlepsze? Lepszy jest izolat białka czy odżywka białkowa? Wybrać białko zwierzęce czy roślinne? Na te i więcej pytań odpowiedzieliśmy w naszym poradniku.

Co daje odżywka białkowa? Zalety białka w diecie

Odżywki białkowe, a w szczególności koncentrat białek serwatkowych, charakteryzuje się bardzo wysoką przyswajalnością. W połączeniu z aminokwasami egzogennymi, odżywka białkowa przyczynia się do szybkiej regeneracji i odbudowy masy mięśniowej. Koncentrat białka serwatkowego możemy zatem na stałe włączyć do naszej diety, bez względu na to jaką aktywność fizyczną uprawiamy. Co więcej, dobre białko stosować możemy zarówno podczas budowania masy, jak i odchudzania.

Białko w formie płynnej (np. koktajl białkowy) spożywane po treningu, dostarcza do organizmu niezbędnych aminokwasów, co jest szczególnie ważne w przypadku trwania okna anabolicznego. Odżywka białkowa w płynie jest łatwostrawna, a więc nie stanowi obciążenia dla organizmu, nawet po bardzo intensywnych ćwiczeniach.

Dodatkową zaletą odżywek białkowych jest fakt, że nabyć je można w najróżniejszych smakach. Co więcej, białko to można użyć do przygotowania wszelkiego rodzaju potraw, deserów czy przekąsek. Łatwa rozpuszczalność białka serwatkowego daje nam ogromne możliwości, a więc ogranicza nas tylko i wyłącznie nasz talent kulinarny i wyobraźnia.

Czy odżywki białkowe są bezpieczne dla zdrowia?

Spożywanie odżywek białkowych zgodnie z zaleceniami producenta, jakie znajdują się na opakowaniu, nie powinno zaszkodzić naszemu zdrowiu. Białko spożywane w tej formie stanowi uzupełnienie posiłku o tą część białka, której w tradycyjnym daniu nie bylibyśmy w stanie dostarczyć. Obecnie wybierać możemy spośród białek pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Zarówno jedne, jak i drugie regularnie stosowane, przyczynią się do uzyskania naszych wymarzonych efektów- czy to budowy masy, rzeźby czy też redukcji tkanki tłuszczowej.

Kiedy stosować odżywki białkowe?

Odżywkę białkową powinno się stosować zarówno podczas budowania masy mięśniowej, jak i podczas odchudzania. W pierwszym przypadku białko przyczyni się do wzrostu i budowy mięśni. Białko przy odchudzaniu natomiast, skutecznie uchroni nasze mięśnie przed rozpadem. Ważne jest jednak to, kiedy należy stosować białko, w jakich porach dnia i po jakich aktywnościach. Poniżej znajduje się krótkie wyjaśnienie.

Odżywki białkowe zaleca się stosować:

  • bezpośrednio po treningu (do 20 min od czasu zakończenia ćwiczeń),
  • bezpośrednio przed snem (do 30 min przed pójściem spać),
  • jako uzupełnienie posiłków, które nie dostarczają odpowiedniej ilości białka.

Odżywka białkowa (bez względu na pochodzenie czy typ WPC, WPI lub WPH) jest suplementem diety, który stanowi uzupełnienie braków białkowych w naszej diecie. Odżywki tego typu nie powinny być stosowane jako zamiennik zróżnicowanej diety.

Ranking białek – opinie i cena 2019

Wybór najlepszego białka nie jest łatwy. W celu znacznego ułatwienia naszym czytelnikom wyboru odżywki białkowej, przygotowaliśmy ranking białek. Zestawienie to uwzględnia najchętniej wybierane odżywki białkowe, cieszące się najlepszymi opiniami wśród kupujących. Ponad to, tworząc ranking odżywek białkowych uwzględniliśmy producenta, cenę, właściwości, skład i wiele więcej czynników mających wpływ na to, jakie białko warto kupić. Efekty naszej pracy dostępne są poniżej.

Przyswajalność białka

Wybierając odżywkę białkową warto mieć na uwadze jej przyswajalność. Do najlepiej przyswajalnych białek zaliczyć możemy te pochodzenia zwierzęcego, które jest prawie 2-krotnie lepiej wchłaniane, niż białka roślinne. Osoby, które z różnych przyczyn nie mogą lub nie chcą spożywać białka zwierzęcego, mają jednak alternatywę w postaci białka sojowego. Białko z soi jest jednym z najlepiej przyswajanych białek pochodzenia roślinnego, a efekty jakie można przy jego pomocy uzyskać dorównują tym, które osiągnęlibyśmy spożywając białko serwatkowe.

Dlaczego warto włączyć dodatkowe białko do diety?

Naturalne białko znaleźć można w wielu produktach spożywczych spożywanych każdego dnia. Jedne z nich zawierają więcej białka, inne mniej. Przygotowywanie posiłków opierających się tylko i wyłącznie na produktach z dużą ilością białka może być nie tylko czasochłonne, jak i bardzo kosztowne. W przypadku, gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć tradycyjnymi posiłkami odpowiedniej ilości białka (zgodnie z zapotrzebowaniem organizmu), na ratunek przychodzą odżywki białkowe WPC, WPH i WPI.

Warto dbać o to, aby dostarczać do organizmu odpowiednią ilość białka (roślinnego, zwierzęcego). Zbilansowana dieta uzupełniona o dodatkowe białko pozwoli na dostarczenie do organizmu niezbędnych do zachowania zdrowia aminokwasów. Zatem, jeżeli chcemy utrzymać organizm w zdrowej kondycji fizycznej, zależny nam na zbudowaniu masy, rzeźby lub najzwyczajniej się odchudzamy, powinniśmy włączyć białko na stałe do naszego planu żywieniowego.

Odżywka białkowa ranking

Odżywka białkowa to jeden z najchętniej wybieranych suplementów zarówno przy treningach siłowych, na masę jak i przy ćwiczeniach na rzeźbę.

Odżywka białkowa – dla kogo będzie najlepsza?

Odżywki białkowe kojarzone są głównie z budowaniem masy mięśniowej. Białko jest jednym z elementów budulcowych mięśni, a jego odpowiednia ilość w organizmie po treningu skutecznie przyczyni się do wzmocnienia i rozbudowy tkanki mięśniowej. Białko doskonale sprawdzi się u wszystkich tych, którzy chcą przybrać na masie, jak i tych, którzy są na etapie rzeźbienia sylwetki. Regularna suplementacja koktajlami białkowymi pozwoli na szybsze osiągnięcie zamierzonych efektów.

Tak samo wygląda sytuacja w przypadku odchudzania. Białko sprawia, że uczucie sytości pozostaje z nami na dłużej, dzięki czemu nie ciągnie nas do podjadania (a jak wiadomo, podczas odchudzania to jeden z kluczowych elementów planu). To jednak nie jedyny powód, dlaczego białko przy odchudzaniu jest takie ważne. Będąc na redukcji tkanki tłuszczowej, organizm spala zarówno tłuszcz, jak i mięśnie. Dostarczenie dodatkowego białka do organizmu zaowocuje tym, iż nasze mięśnie nie ucierpią podczas redukcji wagi. Jeden produkt, a tyle korzyści!

Rodzaje odżywek białkowych

W sklepach z suplementami dostępne są najróżniejsze typy odżywek białkowych, różniących się od siebie nie tylko ceną, ale także składem, pochodzeniem, zawartością białka czy sposobem, w jaki zostało pozyskane. W celu przybliżenia poszczególnych rodzajów białka dostępnych w sklepach, w dalszej części poradnika przygotowaliśmy krótkie podsumowanie każdego z nich.

Białko serwatkowe

Najpopularniejszą odżywką białkową jest właśnie białko serwatkowe. To niepozorne białko w proszku dostarcza do naszego organizmu wszystkich niezbędnych aminokwasów (w tym aminokwasów rozgałęzionych). Białko z serwatki jest łatwostrawne i szybko wchłaniane, dlatego poleca się zarówno podczas budowy masy, jak i redukcji. Dotyczy to izolatów białka i hydrolizatów. Białko serwatkowe stanowi doskonały budulec mięśni, co potwierdzają pozytywne opinie licznego grona użytkowników. Ten rodzaj białka warto włączyć do naszego codziennego jadłospisu w przypadku ćwiczeń siłowych, jazdy na rowerze, pływania, biegania czy uprawiania lekkoatletyki. Dlaczego? Białko nie tylko powoduje wzrost mięśni, lecz również sprawia, że są one silniejsze i bardziej wytrzymałe na różnego rodzaju obciążenia.

Białko serwatkowe występuje w 3 formach:

  • izolat białka serwatkowego (WPI – whey protein isolate) – odżywka ta zawiera aż 90% białka w swoim składzie. Sprawdzi się zarówno u kobiet, jak i mężczyzn przy budowie masy i jej redukcji. Dodatkowym plusem jest fakt, że izolat białka nie zawiera laktozy;
  • hydrolizat białka serwatkowego (WPH – whey protein hydrolisate) – hydrolizat to białko serwatkowe poddane częściowemu rozkładowi, co wpływa na szybkość jego trawienia. Szybka przyswajalność białka jest szczególnie ważna przy budowaniu masy mięśniowej;
  • koncentrat białka serwatkowego (WPC – whey protein concentrate) – koncentrat białka to nic innego jak serwatka białkowa, złożona z cząsteczek białka o różnej wielkości. Taki zabieg ma na celu rozłożenie w czasie przyswajania białka, co jest szczególnie ważne podczas regeneracji potreningowej. Odżywka WPC często wzbogacona jest dodatkowo o węglowodany.

Białko kazeinowe (kazeina)

Kazeina (tak również nazywane jest białko kazeinowe) stanowi od 75 do 80 % białek występujących w mleku. Kazeina jest produktem mlecznym, jednak w swoim składzie nie zawiera laktozy. Białko kazeinowe może więc być przyjmowane przez osoby z nietolerancją na cukry mleka. Cząsteczki białka kazeinowego są większe, niż te występujące w białku serwatkowym. To z kolei sprawia, że kazeina jest trawiona i wchłaniana wolniej, niż klasyczna serwatka.

Białko kazeinowe nie jest bezpośrednio rozpuszczane w żołądku. Wykazuje ono wysoką odporność na środowisko kwaśne, przez to jego rozkład w organizmie trwa nawet do 8 godzin od czasu spożycia. Niesie to za sobą wiele korzyści. Powolny rozkład białek stale dostarcza organizmowi niezbędnych aminokwasów. Kazeina jest także bogata w wapń, dzięki czemu wzmacnia także nasze kości. Powolny rozkład daje uczucie sytości na dłużej, co obniża apetyt. Kazeina wykazuje również właściwości anty-kataboliczne, chroniąc mięśnie przed nadmiernym rozpadem. Białko kazeinowe dostępne jest jako hydrolizat kazeiny lub kazeina miceralna.

Białko jaja kurzego

Białko jaja kurzego dostępne jest zarówno w wersji płynnej, jak i w proszku. Proces pozyskiwania białka z kurzych jaj polega na oddzieleniu żółtek oraz odwodnieniu białek. Białko powstałe w ten sposób jest bogate w minerały i witaminy. Cena białka z kurzych jaj jest nieco wyższa, niż białka serwatkowego.

Najlepsze białko - jakie wybrać

Regularna suplementacja białkiem wspomaga wzrost mięśni i siły fizycznej.

Wegańskie białko roślinne

Dla osób praktykujących wegański styl życia, doskonałą alternatywą dla białka serwatkowego z mleka jest wegańskie białko roślinne. Roślinne białka wchłaniają się wolniej i w mniejszej ilości niż te pochodzenia zwierzęcego. Do najpopularniejszych wegańskich odżywek białkowych zaliczyć możemy:

  • białko sojowe – jako jedyne spośród wszystkich białek roślinnych bogate jest w potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu aminokwasy. Białko sojowe oprócz wsparcia mięśni, wspomaga również ogólną odporność organizmu oraz kości. Długotrwałe spożywanie białka z soi może mieć jednak szkodliwy wpływ na organizm, szczególnie u mężczyzn;
  • białko konopne – ten rodzaj białka jest bogaty błonnik, mikro- i makroelementy, będące podstawą dobrej, zróżnicowanej diety. Dostarcza ono całkiem sporo (jak na białko roślinne) aminokwasów. Dodatkowym atutem są zdrowe kwasy tłuszczowe. Niestety, w przeciwieństwie do białka sojowego, to pozyskiwane z konopi dostarcza znacznie mniej protein;
  • białko z ryżu – ten rodzaj białka nie zawiera pełnej gamy aminokwasów potrzebnych dla naszego organizmu. Pozyskiwane z brązowego ryżu białko, warto spożywać wraz z kaszą, soją, orzechami lub komosą ryżową, w celu uzupełnienia brakujących w nim minerałów.
  • białko z grochu – podobnie jak białko ryżowe, tak i to pozyskiwane z żółtego grochu nie dostarcza nam wszystkich niezbędnych aminokwasów. Ponadto jest trudno rozpuszczalne i bardzo wolno wchłania się w organizmie. Nie zaleca się stosowania tego typu białka ani przed ani po treningu.

Białko zwierzęce czy roślinne?

Zbilansowana dieta składa się zarówno z warzyw, jak i mięsa. Dzięki zdrowiej i odpowiednio ułożonej diecie, do naszego organizmu dostarczane jest i białko zwierzęce i białko roślinne. Warto jednak wiedzieć, że to właśnie białko zwierzęce jest łatwiej przyswajane przez ludzki organizm. Dodatkowo zawiera ono znacznie więcej aminokwasów, co w połączeniu z łatwą przyswajalnością daje nam praktycznie białko idealne. O ile nie praktykujesz wegańskiego stylu życia, zdecydowanie lepszym wyborem będzie białko zwierzęce w postaci serwatki białkowej lub kazeiny.

Najlepsze białko – wybieramy najlepszą odżywkę białkową

Szukając najlepszego białka dla siebie z pewnością zadajesz sobie pytanie, jaką odżywkę białkową wybrać. Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Na rynku suplementów dostępnych jest wiele typów białek, jednak nie każde z nich będzie dla nas odpowiednie. Szukasz białka na masę, a może białka na odchudzanie? Wybór najlepszego białka będzie uzależniony od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć. W pierwszej kolejności należy więc określić sobie cel, do którego mamy zamiar dążyć. Jeżeli już wiesz, jakie efekty będą dla Ciebie satysfakcjonujące, możesz bez problemu sprawdzić nasz ranking odżywek białkowych.

Odżywki białkowe Ranking

Wybierając produkty do naszego rankingu białek, kierowaliśmy się wieloma czynnikami. Do głównych należały: cena białka, opinie o odżywce białkowej, skład, wchłanianie, wszechstronność zastosowania, jakość oraz opinie o producencie. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, opracowaliśmy nasz autorski ranking białek (odżywek białkowych).

Odżywki białkowe – opinie i cena

Mając na uwadze fakt, że większość z osób zaczynających swoją przygodę z dodatkową aktywnością fizyczną nie wie, jakie odżywki białkowe kupić. Z myślą o nich przygotowaliśmy ranking najlepszych białek. Wybierając odpowiednie dla siebie białko należy pamiętać, aby dokładnie sprawdzić skład, opinię i cenę każdej odżywki. Cena odżywki białkowej ma duży wpływ na jej skład, dlatego nie możemy kierować się tylko i wyłącznie ceną. Tanie białko może nie dostarczać nam tyle wartości odżywczych, ile byśmy oczekiwali. Informacje na temat tego, jakie białko kupić, uzyskać można z opinii użytkowników, jakie zamieszczane są przy każdym produkcie.