Ranking kazein

Kazeina micelarna to jedna z form białka, występująca w najczystszej i najbogatszej w cenne dla organizmu aminokwasy. Białko kazeinowe spośród wszystkich białek dla sportowców wyróżnia się największą wartością odżywczą, co szczególnie docenią osoby z doświadczeniem treningowym. W związku z tym, każdy kto regularnie chwyta za hantle, powinien wiedzieć co to jest kazeina, jakie daje efekty, jakie ma skutki uboczne oraz przede wszystkim, jaką kazeinę micelarną wybrać. Na te i więcej pytań odpowiadamy w naszym poradniku.

Co to jest kazeina?

Kazeina to białko pochodzenia mlecznego, stanowiące niemal ¾ przyjmowanych protein z produktów mlecznych, takich jak mleko krowie. Kazeinę micelarną zalicza się do białek wolnowchłanialnych, które przyjmowane powinny być bezpośrednio przed snem lub (w wyjątkowych sytuacjach) pomiędzy posiłkami (o ile przerwa wynosi kilka godzin pomiędzy jednym a drugim posiłkiem).

Kazeina micelarna wyróżnia się na tle innych białek wyjątkowo dużym rozmiarem cząsteczek białkowych (α, αs, β, γ). Trawienie kazeiny trwa kilka godzin i odbywa się stopniowo, przy czym uwalniane są do organizmu cenne aminokwasy. Proces ten zabezpiecza mięśnie przed katabolizmem, zapewniając dodatkowo uczucie sytości na dłużej.

Białko kazeinowe pozyskiwane jest z mleka przy użyciu mikrofiltracji. Proces ten przeprowadzany jest w niskiej temperaturze, z wykorzystaniem tylko i wyłącznie naturalnych metod (bez użycia substancji chemicznych). Mimo, iż pozyskiwana jest z mleka, nie zawiera laktozy oraz tłuszczu (w zależności od producenta, ilość laktozy może się różnić).

Zawartość aminokwasów rozgałęzionych w kazeinie jest niemal identyczna, jak w przypadku białka serwatkowego. Oba te białka różnią się jednak zawartością glutaminy. Kazeina micelarna uznawana jest za jedno z najsmaczniejszych białek dla sportowców, jakie dostępne są na rynku. Dostępna jest zarówno w formie izolowane jako składnik odżywek białkowych, jak i mieszanek potreningowych.

Kazeina – działanie i efekty

Kazeina micelarna na tle innych białek wyróżnia się wielkością cząsteczek białkowych, stanowiących główny budulec mięśni. Po spożyciu białko tworzy w żołądku skrzep, którego strawienie potrwać może nawet kilka godzin (szacowany czas trawienia to od 8 do 12 godzin). Duży rozmiar cząsteczek oraz powstały skrzep sprawiają, że ten specyficzny rodzaj białka trawiony jest przez organizm znacznie dłużej, eliminując uczucie głodu na długie godziny.

Kiedy najlepiej przyjmować ten rodzaj białka? Czy kazeina na noc to dobry pomysł? Zdecydowanie tak! Kazeina micelarna może zastąpić wieczorny posiłek. Ponadto, przyjmowanie kazeiny tuż przed snem skutecznie utrzymuje działanie antykataboliczne przez całą noc. W tym czasie do organizmu dostarczane są cenne aminokwasy, które w połączeniu z białkiem sprawnie regenerują mięśnie, powodując ich przyrost.

Białko kazeinowe zapewnia pożywienie mięśniom podczas snu. To jednak nie jedyna zaleta tego białka. Aby mięśnie mogły sprawnie się rozwijać, w organizmie musi panować równowaga azotowa, którą dzięki kazeinie możemy uzyskać. Ponadto, wysoka zawartość glutaminy zabezpiecza mięśnie przed nadmiernym uszkodzeniem podczas wyjątkowo ciężkich treningów.

Kazeina – jaką wybrać? Która najlepsza?

Kazeina to jeden z podstawowych składników odżywek białkowych. Szukając odpowiedzi na pytanie, jaka kazeina będzie najlepsza dla Ciebie warto wiedzieć, jakie rodzaje kazeiny wyróżniamy. Do najczęściej spotykanych zaliczyć możemy kazeinę micelarną oraz kazeinę wapniową. Ta druga ze względu na swoje właściwości nie jest tak chętnie wybierana, jak jej micelarny odpowiednik.

Jaka kazeina micelarna będzie najlepsza? Którą wybrać, a jakiej nie warto kupować? Kazeina micelarna dostępna jest w różnych proporcjach jednak ta, na której powinniśmy się skupić to ta zawierająca ponad 60% kazeiny micelarnej w składzie. Przed zakupem odzywki białkowej zawierającej kazeinę micelarną, należy dokładnie zapoznać się ze składem i opiniami. Dlaczego warto sprawdzić opinie o kazeinie micelarnej? Otóż jest to cenne źródło informacji, czy warto kupić dany suplement, czy też lepiej go sobie odpuścić.

Kazeina – ranking, opinie i cena 2019

Poniżej prezentujemy ranking białek kazeinowych, najchętniej wybieranych i kupowanych przez osoby aktywne fizycznie. Nie wiesz jaką kazeinę micelarną wybrać? Sprawdź nasz ranking, w którym oprócz informacji o najlepszej kazeinie znajdziesz cenę, opinie oraz informacje na temat składu. Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić przed zakupem skład każdej odżywki.

Kazeina micelarna – dawkowanie

Białko kazeinowe przyjmowane może być przez zawodowych sportowców jak i tych, którzy swoją przygodę z siłownią dopiero zaczynają. Kazeina polecana jest również wszystkim tym, którzy mają problemy z nadwagą, bądź z różnych innych powodów chcą zgubić kilka dodatkowych kilogramów. Białko kazeinowe powoduje uczucie sytości na dłużej, co zapobiega podjadaniu (szczególnie w wieczornych porach). Co więcej, po wieczornym spożyciu tego rodzaju białka, rano nie odczujemy wzmożonego głodu. Dawkowanie kazeiny micelarnej powinno być dobrane zgodnie z zaleceniami z opakowania.

W zależności od producenta i składu, ilość przyjmowanej kazeiny będzie różna. Ilość spożywanego białka kazeinowego nie powinna przekroczyć od 0,8 do 2,2 grama białka na każdy kilogram masy ciała. Warto jednak pamiętać, że dawkowanie powinno być dopasowane do indywidualnego zapotrzebowania organizmu, z uwzględnieniem intensywności prowadzonych treningów.

Kazeina czy serwatka białka, co lepsze?

Zarówno kazeina jak i serwatka białkowa mają swoje wady i zalety. Kazeina trawiona jest przez organizm znacznie wolniej, co sprawia, że mięśnie mają stały dostęp do składników budulcowych, zapewniających ich stały rozwój. W przypadku przyjmowania serwatki białkowej, ilość dostarczanego jednorazowo białka jest większa (w szczególności po treningu), jednak efekt ten utrzymuje się krótkotrwale.

Kazeina w przeciwieństwie do serwatki nie powinna być przyjmowana bezpośrednio po treningu, na co wpływ ma długi proces trawienia. Bezpośrednio po treningu zaleca się stosowanie odżywek białkowych bazujących na serwatce, które są stosunkowo łatwiej przyswajalne.

Kazeina – skutki uboczne i przeciwwskazania

Jak w przypadku wszelkich suplementów diety, tak i w przypadku kazeiny możemy mówić o skutkach ubocznych i przeciwwskazaniach. Przede wszystkim kazeiny nie powinny przyjmować osoby uczulone na mleko krowie, kozie oraz owcze. Alergia na tego rodzaju mleka może pojawić się po spożyciu właśnie białka kazeinowego.

Warto pamiętać, że kazeina micelarna tak jak każdy rodzaj odżywki białkowej może powodować biegunkę, bóle brzucha oraz sporadycznie wymioty. Nie są to jednak częste skutki uboczne, a zaobserwować można je głównie u osób, które mają wrażliwszy układ trawienny. Dla tych, którzy stosowali już suplementację białkiem izolowanym lub serwatką białkową, kazeina nie powinna mieć żadnych skutków ubocznych. Warto jednak przed rozpoczęciem pełnej suplementacji przetestować, jak na kazeinę reaguje nasz organizm.

Kazeina nie jest zalecana osobom cierpiącym na choroby powodujące zmniejszenie w organizmie ilości substancji odpowiadających za rozkład białek. Spożywanie przez takie osoby kazeiny może prowadzić do powstania kazomorfiny, powstałej na wskutek niepełnego strawienia białek. Długotrwałe przyjmowanie kazeiny przez takie osoby może prowadzić do problemów z układem nerwowym.