Ranking HMB

Rozpoczynając swoją przygodę z siłownią, warto zaopatrzyć się w dodatkowe suplementy, które nie tylko pomogą w krótszym czasie osiągnąć nam zamierzony efekt (siła, masa, sylwetka), ale także pozwolą zachować to co wypracowaliśmy na dłużej. Jednym z suplementów, nad którym warto się skupić jest HMB. Kwas beta-hydroksy-beta-metylomasłowy (czyli HMB) zyskał uznanie sportowców na całym świecie. HMB wspomaga budowę beztłuszczowej masy mięśniowej. Ponadto substancja ta w organizmie wykazuje właściwości antykataboliczne, co chroni mięśnie przez rozpadem. Tą właściwość w szczególności docenią osoby, które starają się zrzuć kilka zbędnych kilogramów.  Stosowanie HMB będzie korzystne zarówno podczas budowania mięśni, kształtowania sylwetki, jak i podczas odchudzania. Co jeszcze warto o nim wiedzieć?

HMB – co to jest dokładniej?

Suplement HMB w sklepach występuje pod różnymi nazwami. Najczęściej stosowaną jest ta skrócona, czyli HMB. Niekiedy jednak trafić można na nieco dłużą i na pierwszy rzut oka bardzo skomplikowaną nazwę, jaką jest kwas B-hydroksy-B-metylomasłowy. Niektórzy producenci dodatkowo posługują się nazwą beta-hydroksy-beta-metylomaślan, co oznacza nic innego, jak połączenie HMB i argininy w jeden suplement.

Samo w sobie HMB jest kwasem tłuszczowym o krótkim łańcuchu, który naturalnie wytwarzany jest przez nasz organizm. Do jego wytworzenia potrzebny jest aminokwas leucyny, który dostarczany jest wraz z aminokwasami rozgałęzionymi BCAA. HMB wytwarzane jest wówczas podczas rozpadu białek, czyli procesu zwanego również proteolizą.

HMB pełni w ludzkim organizmie wielorakie funkcje. Głównymi zadaniami HMB jest ochrona białek mięśniowych przed rozpadem, wzrost masy mięśniowej, wzrost siły mięśni, a także redukcja tkanki tłuszczowej.

HMB – działanie

Działanie HMB (mimo, iż udowodnione zostało naukowo) dla wielu osób nadal budzi spore kontrowersje. Spowodowane może to być wieloma czynnikami, jak nieprawidłowe dawkowanie, nieodpowiednie pory przyjmowania suplementu bądź brak regularnych treningów podczas suplementacji HMB. Często spotyka się to z negatywną opinią na temat HMB ze strony takich osób, co jest wynikiem tylko i wyłącznie kwestii niedoczytania lub braku sumienności podejmowanych działań.

Ponadto osoby regularnie trenujące już od pewnego czasu mogą nie odczuć pozytywnego wpływu działania HMB na ich organizm. HMB przeznaczone jest głównie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z treningiem. Pozytywne efekty działania można odczuć przyjmując 3g HMB na dobę.

HMB – Ranking i cena 2019

Wybór najlepszego HMB nie jest prosty i doskonale o tym wiemy. Przed zakupem koniecznie sprawdź wszystkie wymienione produkty, porównując ich skład i cenę, finalnie wybierając ten, który najbardziej odpowiada Twoim potrzebom. W naszym rankingu HMB znajdziesz wybrane przez nas najlepsze produkty w rozsądnej cenie. Ustalając ranking HMB kierowaliśmy się nie tylko ceną, ale także opiniami kupujących, ilością zakupów, zaufaniem producenta i składem. Poniżej znajduje się ranking najchętniej kupowanych HMB na rynku.

Jak działa HMB?

Krótko mówiąc, HMB:

  • przyspiesza metabolizm węglowodanów, zatrzymując namnażanie się tkanki tłuszczowej,
  • wykazuje działanie antykataboliczne, chroniąc mięśnie przed rozpadem,
  • wspomaga rozkład metaboliczny argininy, przyczyniając się do produkcji kreatyny w organizmie,
  • wpływa na zwiększenie wydolności tlenowej i beztlenowej mięśni,
  • wpływa na zwiększenie syntezy hormonów anabolicznych.
działanie HMB

Działanie HMB odczuwalne jest przy regularnej suplementacji i wzmożonej aktywności fizycznej.

HMB – dawkowanie

Zalecana dzienna dawka spożycia HMB to 3g na dobę. Dawka powinna być podzielona na 3 porcje, przyjmowane w następujący sposób: 20 minut przed śniadaniem, 30 minut przed treningiem, bezpośrednio po treningu lub przed snem. Sposoby dawkowania i czasu przyjmowania HMB mogą różnić się w zależności od producenta, na którego produkt się zdecydujemy. Dawkowanie HMB różnić będzie się dla takich producentów jak Olipm, Trec, KFD, Hi-Tec. Ponadto ilość przyjmowanego suplementu będzie różna w zależności od tego, czy będzie to HMB w płynie czy też w kapsułkach.

Uniwersalne zasady dawkowania HMB:

  • 6 kapsułek na dobę, gdy 1 kapsułka zawiera 500mg HMB,
  • 3 kapsułki na dobę, gdy 1 kapsułka zawiera 1000mg HMB,
  • 3 razy po 0,75ml – 1ml w przypadku, gdy jest to HMB w płynie.

Kiedy przyjmować HMB?

  • 20 minut przed śniadaniem,
  • 30 minut przed treningiem,
  • bezpośrednio po treningu lub przed snem.

HMB a przyrost masy mięśniowej

Wypracowanie pięknej sylwetki wymaga czasu, regularnych treningów oraz odpowiedniej diety. To jednak nie wszystko, o co należy zadbać chcąc uzyskać sylwetkę jak z okładki. Proces budowy masy mięśniowej prawidłowo przebiega tylko wtedy, gdy w organizmie następuje przewaga procesów anabolicznych nad katabolicznymi (czyli rozpadem mięśni). W celu uzyskania takiego stanu należy zwiększyć syntezę białek w organizmie. Takie zadanie ma właśnie HMB, które wykazuje silne działanie anykataboliczne. Efekt ten może zostać dodatkowo spotęgowany, gdy oprócz suplementacji HMB, przyjmiemy dodatkowo BCAA, argininę lub kreatynę. Ponadto HMB przyspiesza regenerację mięśni po wysiłku fizycznym.

Naukowcy, w tym W.J. Kreamer dowiedli również, że HMB w połączeniu z argininą oprócz powyższych właściwości, bezpośrednio przyczynia się do wzrostu suchej masy mięśniowej oraz wzrostu siły fizycznej mięśni.

HMB a odchudzanie

Tak jak już wspomnieliśmy, HMB stosować można nie tylko w celu zabezpieczenia mięśni przed rozpadem. HMB skutecznie hamuje rozwój tkanki tłuszczowej w organizmie człowieka, a wszystko to dzięki procesowi lipolizy, odpowiedzialnemu za rozpad adipocytów. Podczas odchudzania w organizmie dochodzi do rozpadu tkanki tłuszczowej i mięśniowej. HMB skutecznie zabezpiecza mięśnie przed rozpadem (zatrzymanie procesu katabolicznego), dzięki czemu tracić będziemy tylko i wyłącznie niechciany tłuszcz.

Najlepsze HMB opinie

Opinie o HMB jednoznacznie potwierdzają jego skuteczność działania.

Dla kogo zalecane jest HMB?

HMB, podobnie jak każdy inny suplement, nie będzie odpowiedni dla wszystkich. Stosowanie HMB zaleca się głównie tym osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z siłownią lub wracają do uprawiania aktywności fizycznej po dłuższej przerwie. U osób, które nie ćwiczyły wcześniej regularnie, widać bowiem największe efekty w przyroście masy mięśniowej, redukcji tkanki tłuszczowej i przyroście siły. Jeżeli trenujesz już od dłuższego czasu, HMB może nie sprostać Twoim oczekiwaniom. W takim przypadku warto sprawdzić, czy nie warto zainwestować w BCAA zamiast HMB.

Skutki stosowania HMB

HMB (kwas beta-hydroksy-beta-metylomasłowy) jest naturalnym składnikiem wytwarzanym w naszym organizmie. Przedawkowanie HMB nie niesie za sobą żadnych negatywnych skutków, jednak z ekonomicznego punktu widzenia nie opłaca się przyjmować więcej niż 3g suplementu na dobę. Nadmiar HMB zostaje wydalony z organizmu wraz z moczem.

Prawidłowa suplementacja bazuje na przyjmowaniu około 0,15 grama HMB na każde 10kg masy ciała bezpośrednio po treningu oraz od 2 do 3 dawek po 0,10 grama na każde 10 kg masy ciała w ciągu kolejnych 24 godzin. Tak wygląda suplementacja HMB w dni treningowe. W dni bez treningu, HMB powinno przyjmować się rano po przebudzeniu oraz przed snem. Podczas przyjmowania HMB zaleca się jednoczesne przyjmowanie probiotyku, w celu zabezpieczenia flory bakteryjnej jelit.

HMB dla kobiet

HMB może być stosowane zarówno przez mężczyzn, jak i przez kobiety. HMB dla kobiet to ten sam suplement- różni się jedynie jego ilość, przyjmowana w poszczególnych dawkach. Zalecana dla kobiet dawka to 2g na dobę. Taka ilość w zupełności wystarcza, aby skutecznie ochronić mięśnie przed rozpadem podczas odchudzania.

Jakie HMB kupić?

W sklepach online oraz stacjonarnych punktach sprzedaży odżywek, można spotkać różnorakie oferty HMB. Oprócz różnic cenowych, są jeszcze te związane z producentem i składem poszczególnych suplementów. Bez względu jednak na to, jakiego producenta HMB wybierzemy, warto przed zakupem sprawdzić dokładnie skład oraz dawkowanie suplementu. Dlaczego jest to takie ważne? Bowiem część ofert w sklepach dotyczy czystego HMB, część to połączenie HMB i argininy. W tym przypadku każdy indywidualnie powinien dopasować suplement pod siebie.

Nie zaleca się kupowania tanich odżywek, w tym HMB od nieznanych producentów lub nieznanego pochodzenia. Takie preparaty często nie posiadają „czystego” składu, a oprócz HMB w opakowaniu znajdziemy różnego rodzaju domieszki nie mające nic wspólnego ze zdrowym budowaniem sylwetki. HMB ma za zadanie chronić mięśnie przed rozpadem, przyspieszać redukcję tkanki tłuszczowej, wspomagać budowę suchej masy mięśniowej oraz powodować wzrost siły fizycznej. Takie efekty uzyskamy tylko i wyłącznie kupując najlepsze HMB.

HMB kupić możemy w formie kapsułek lub w płynie. W zależności od producenta, opakowanie będzie różne – blister lub zakręcane opakowanie zbiorcze. Cena HMB waha się od 40 do 140 złotych w zależności od producenta, składu oraz tego, ile kapsułek liczy opakowanie. Do popularnych producentów tego suplementu zaliczyć można Olimp, Trec, KFD, Hi-TEC.